Algemeen
Koudgewalst staal is vervormingsstaal met een laag koolstofgehalte zodat deze plaat goed te vervormen is. Het vervormen van de vlakke plaat wordt plaatomvormen genoemd of kortweg omvormen. Uit de vlakke plaat, die twee dimensionaal is, worden driedimensionale producten gemaakt.Veel voorkomende technieken van (plaat)omvormprocessen zijn dieptrekken en buigen. Andere technieken zijn: rubberpersen, hydrovormen, explosief omvormen en forceren.
Koudgewalst (band) staal wordt verkregen door warmgewalst (band) staal koud na te walsen. De plaat wordt verkregen door koudgewalst band via bijvoorbeeld een decoiler tot plaat te verwerken. Koudgewalst |
![]() |
Hoe wordt vervormingsstaal gemaakt?
Het maken van ruwijzer omvat drie processen. Het eerste proces is de 'vergassing' van steenkool tot cokes. De steenkool wordt door deze behandeling poreuzer en daarmee geschikt voor gebruik in de hoogovens.

Het tweede proces is het voorbakken van fijn ijzererts tot brokken
en knikkers, die sinter en pellets worden genoemd. Daarna begint
de eigenlijke productie van ruwijzer. Uit cokes, sinter en pellets ontstaat in de hoogovens vloeibaar ruwijzer, dat met een temperatuur van circa 1500 °C uit de hoogoven wordt getapt.


Het staal wordt op twee manieren verder verwerkt. Het grootste deel wordt tot een 22,5 centimeter dikke plak gegoten en vervolgens in de warmbandwalserij bij een temperatuur van circa 1200 °C gewalst tot een dikte tussen de 1,5 en 25 millimeter. Aan het einde van de
productielijn wordt het staal opgerold. Een kleiner deel van het staal gaat naar de hypermoderne gietwals-installatie. In deze fabriek zijn de processen van gieten en walsen geïntegreerd tot één procesgang. Het vloeibare staal wordt gegoten, gestold, direct gewalst tot circa 1 millimeter dik en vervolgens opgerold. Dit staal wordt ook wel hogesterktestaal genoemd.

De koudbandwalserijen walsen het warmgewalste staal verder uit tot bijvoorbeeld flinterdun verpakkingsstaal, met een dikte van 0,12 tot 0,49 millimeter. Of tot iets dikker staal voor klanten die er onder meer auto's of vaten van maken. Afhankelijk van de uiteindelijke toepassing, krijgt het staal nog extra nabehandelingen.