Nieuwe ontwikkelingen op lijmgebied
Lijmen van natte plaat
Bij het gebruik van staalplaat in b.v. de auto-industrie is de plaat vaak voorzien van een conserveringsolie. Voor deze toepassing zijn er lijmsoorten ontwikkeld die er voor zorgen dat de olie door de lijm wordt opgenomen, waardoor we zonder ontvetten toch een goede lijmverbinding krijgen. De sterkte van de lijmverbinding is hierbij wel wat kleiner, maar omdat dat het lijmen vaak gecombineerd wordt met felsen of puntlassen, is dit geen bezwaar. De lijmen zijn hierbij wel geoptimaliseerd voor een bepaald type olie en werken dan ook minder bij andere oliesoorten. Ook het lijmen van bijvoorbeeld gelakte plaat is op deze manier heel goed te realiseren.
Er zijn bepaalde epoxy systemen die geschikt zijn om in zeer natte of vochtige omstandigheden een goede lijmverbinding te maken. Dit gebeurd doordat de lijm in staat is het vocht van het oppervlak te verdringen. Ook de uitharding wordt niet of in kleine mate beïnvloed door het aanwezige water. Dit geeft mogelijkheden bij kelder- en sluisdeuren of bij scheepsreparaties. Zelfs op pas gestort beton kunnen lijmverbindingen gerealiseerd worden.
Lijmtapes
Lijmen met behulp van lijmtapes, dit is in feite lijm op een rol in plaats van in een blik. De lijmtapes zijn homogeen van opbouw en bezitten goede vloei-eigenschappen, waardoor ze doordringen tot in de poriën van het oppervlak. Deze vloei-eigenschappen zorgen ervoor dat eventuele ongelijkheden in het oppervlak worden overbrugd. Lijmtapes kunnen eveneens goed in combinatie met mechanische verbindingstechnieken worden gebruikt.
Figuur 58. Lijmtape
Felsnaad verlijmen
Deze verbinding bestaat uit een combinatie van lijmen en een mechanische verbinding: het felsen. Door de lijm te gebruiken als verbindingsmiddel tussen de binnen- en buitenplaat, heeft de felsnaad geen directe invloed meer op de sterkte, maar dient deze nog alleen als een mooi afgewerkte rand. In de automobielindustrie vinden we deze toepassing bij o.a. de portieren, achterklep of kofferdeksel.
Figuur 59. Het verlijmen van felsnaden
Lijmen en puntlassen
In de automobielindustrie worden er veel puntlassen gemaakt om de diverse onderdelen samen te stellen. Door de ruimte tussen de lassen te vullen met lijm kan op de plaats geen vocht binnendringen en zijn er minder puntlassen nodig.
Tevens kan door de lijm de stijfheid van de verbinding groter worden en ontstaat er betere demping tegen geluid en mechanische trillingen.
Milieuaspecten
Tijdens het lijmen ontstaan er dampen uit de oplosmiddelen die gebruikt worden. De meeste lijmen zijn tegenwoordig met normale voorzorgsmaatregelen te verwerken, dit ook omdat de meeste als watergedragen lijmen op de markt worden gebracht. Via de veiligheidsbladen die door de leveranciers worden verstrekt kun je alle informatie lezen, waarin de samenstelling, toxiciteit, brandbaarheid, beschermingsmaatregelen, opslag en restafvalverwerking beschreven zijn.
Het spreekt voor zich dat je jezelf en je omgeving moet beschermen tegen eventuele ongemakken of schade.